Föreningen startades 1957 av screentryckets pionjärer. Man ville stärka och utveckla screentryckets kvalitet och man insåg också behovet av en mötesplats för utbyte av erfarenheter och utvecklande tankar. Även det sociala utbytet och nätverksbyggandet var en viktig del av föreningens verksamhet. Redan från början fanns ett kreativt samspel mellan de tryckande medlemmarna och de associerade, det vill säga branschens leverantörsföretag.
Föreningen har sedan starten utvecklats parallellt med tryckmetoden och det kan väl sägas att screentrycket och föreningen nådde en form av kulmen i samband med föreningens 40-årsjubilem. Fram tills dess var tryckteknikens unika och speciella möjligheter ohotade, det fanns helt enkelt inga andra som kunde producera det en screentryckare kunde erbjuda och detta tillsammans med en säregen kreativ ådra hos screentryckarsläktet, gjorde att föreningens medlemmar hade en mycket stark position på marknaden.
00-talets första dryga decenium kan för såväl föreningens, som tryckteknikens del, sammanfattas som ett sökande efter en ny identitet i en allt mer digital omvärld. Under tiden har en del screentryckare hittat nya sammanhang att verka inom – exempelvis har många textiltryckare etablerat sig inom promotionområdet. Andra har lämnat screentryckstekniken och blivit digitaltryckare och åter andra har blivit uppköpta av offsetkoncerner som komplement till en växande storformatssatsning.
2007, i samband med föreningens 50-årsjubileum, ändrarföreningen sin inriktning och lämnar den teknikbeskrivna verksamheten bakom sig och fokuserar nu på kreativa applikationer, storformat och kundnytta. Förändringen markeras genom att föreningen byter namn till Svenska Screen- & Specialtryckares Förening, SSTF. Nästa steg på den vägen är att föreningen 2012 ändrar namn till Fespa Sweden Association i syfte att ännu tydligare beskriva vilka företag som är föreningens medlemmar.